Cílem tohoto článku není odradit vás od toho, abyste si ze svého koníčka udělali podnikání. Naopak, přeju vám, abyste se živili tím, co milujete. Jen chci upozornit, že až si ze svého koníčka uděláte podnikání, kromě vlastního koníčka budete muset dělat spoustu dalších věcí, především marketing. Už to nebude jen váš koníček.
—
Chodíte do práce (která vás nebaví) a těšíte se, až přijdete domů, zalezete do své dílničky anebo koutečku a tam budete kutit?
Řezat, vrtat, hoblovat, montovat, natírat, plést, háčkovat, šít a vyšívat, lepit, drátkovat, navlékat, kreslit, modelovat… doplňte si desítky dalších kutilských a tvořivých činností.
Možná už máte svůj obchůdek na Fléru a vydělali jste první stokorunu 🙂
Napadlo vás odejít z práce, která vás nebaví a udělat si podnikání ze svého koníčka.
„Jasně, budu se živit tím, co miluju a šéf ať si trhne nohou!“
Než pošlete šéfa kamsi, nabízím vám malé zamyšlení …
Koníček je činnost, která nás baví, děláme ji pro sebe a většinou za ni utrácíme.
Podnikání (a práce v zaměstnání) je činnost, kterou děláme pro druhé, a oni nám za ni platí.
Všimněte si, kam v jednotlivých případech směřuje pozornost a peníze.
Koníček: pozornost ke mně, peníze ode mě.
Podnikání: pozornost ode mě k zákazníkovi, peníze ke mně.
Podstatou koníčka je dopřávat si příjemné pocity, podstatou podnikání je dopřávat je druhým lidem a nechat si za to zaplatit.
To je nebe a dudy! Proboha jak si chcete ze svého koníčka udělat podnikání?!
Není to tak beznadějné, jak to vypadá…
Je to daleko horší 🙂
Nejen, že budete muset zaměřit svou pozornost jiným směrem, budete muset dělat spoustu dalších věcí, o kterých se vám zatím ani nezdálo.
Zatím jste byli jako šťastný dělník u výrobního pásu – vyráběli jste korále, malovali trička…
Pokud se chcete svým koníčkem živit, budete muset nejen vyrábět, ale také prodávat, komunikovat se zákazníky (Máte rádi lidi, nebo před nimi utíkáte do své dílny?), starat se o reklamu (Víte, co je to PPC?), vést si účetnictví, udržovat si dostatečné skladové zásoby (Kam to dáte?), myslet ekonomicky, mít disciplínu (Dokážete pracovat i když nad vámi nestojí někdo s bičem?)… tisíc maličkostí, které by umořily i vola.
Všechno se dá zvládnout, pokud člověk ví, jak na to a pokud k tomu má dostatečnou motivaci. Pokud se naučí i ostatní (nevýrobní) věci vykonávat s příjemnými pocity, nebo si na ně někoho najme.
1. Prozkoumejte zájem o vaše zboží
Každopádně první otázka, kolem které se točí podnikání, a kterou byste si měli položit je: Co z mého koníčka bude mít zákazník?
Bude i on nadšený z mých korálů, stejně jako moje maminka, babička, tetička a pes? Bude z nich nadšený tolik, že bude ochotný kvůli nim vyprázdnit svou peněženku?
Nejlepší způsob, jak to zjistit, je „průzkum bojem“. Udělejte si účet na fler.cz, aukro.cz a zkuste něco prodat. Hýbejte s cenou a pozorujte, jak se to prodává. Vyjděte do skutečného světa. Objednejte si stánek na tržišti. Nejlépe se domluvte s někým známým, kdo už prodává a připojte se k němu. On bude rád, že si může odskočit a vy mu pohlídáte stánek. V terénu nejlíp zjistíte zájem o vaše zboží.
(Na obrázku vidíte náš průzkum zájmu o batikovaná trička, tady je fler a eshop.)
2. Počítejte
Sláva, na fléru jste prodali první malované tričko za 200Kč! Nyní můžete trochu počítat. (Ani nemusíte nic prodat, můžete se tam podívat, co prodali ostatní a za jaké ceny.)
Tričko stálo 80Kč, barvy 40Kč, 5 Kč obálka, malování zabralo asi tak dvě hodiny, čtvrt hodiny cesta na poštu …
200-80-40-5 = 75 Kč
75/2,25 = 33 Kč / hodinu
Pokud jsem neudělal chybu, vydělali jste si 33Kč za hodinu vašeho času. Kolik hodin byste museli pracovat, abyste si vydělali měsíčně 10 tisíc Kč?
10000/33 = 303
303 hodin měsíčně, to je 10 hodin denně včetně sobot a nedělí. (Výpočet je nepřesný, později budete na poštu nosit víc balíčků najednou a čas se rozpočítá.)
A to jsme nezapočetli nájemné, daně, zdravotní a sociální pojištění.
Abyste se uživili svým koníčkem, budete muset pracovat 20 hodin denně (Mezitím vás opustí manžel a sociálka vám odebere děti.)
Nechci vás strašit, ani nechci být vtipný za každou cenu. Ano, čísla mohou být daleko lepší. Tričko můžete prodat za 2000Kč a věnovat tomu půl hodinky denně :-).
Jen chci, abyste se tak nějak střízlivě zamysleli nad tím, kolik byste toho museli vyrobit a kolik času by to zabralo, aby vás to uživilo.
Možná zjistíte, že to s tím podnikáním není zase tak horké a raději zůstanete u malování triček nebo výroby korálů jako u koníčka 🙂
3. Přemýšlejte, co všechno by se ještě dalo prodat
Ať již pokusný prodej i následné výpočty dopadly jakkoliv, můžete se zamyslet nad tím, co všechno by se ještě dalo prodat. Když malujete trička, můžete prodávat nejen malovaná trička, ale také bílá trička, štětce, barvy…
Pokud jste opravdu dobří, můžete uspořádat živý kurz malování triček, natočit videokurz…, prodávat ve svém e-shopu také zboží svých známých.
Původně jste chtěli malovat trička a já po vás chci, abyste natočili videokurz. A o tom je podnikání. O tom, že se učíte nové věci anebo si na ně najmete lidi.
Až si ze svého koníčka uděláte podnikání, už to nebude jen váš koníček.
Bude to něco jiného, možná vás to bude bavit víc, možná míň. To zjistíte, až to zkusíte. Může se stát, že vás naopak začne bavit podnikání a vašeho původního koníčka někoho naučíte a on vám bude dodávat zboží.
Nekoukejte na to černobíle: všechno nebo nic. „Chci dělat svého koníčka a basta!“ Berte podnikání jako cestu, která vás někam dovede, něco se naučíte a zjistíte něco o sobě a o světu. Možná jste zavření ve svém kutlochu, abyste se ukryli před světem. Až se pokusíte něco prodat, přinutí vás to vylézt z kutlochu a začít vnímat lidi kolem sebe.
Kéž vám cesta na tržiště pomůže poznat něco o sobě a přinést světu něco velkého!
—
Jako správný podnikatel bych vám teď měl něco nabídnout… 🙂
Pro ty, co už jsou pevně rozhodnutí si ze svého koníčka udělat podnikání a vydat se cestou informačního podnikání (prodej eBooků, videokurzů), nebojí se marketingu a nebojí se pořádně zabrat je tu EmailAcademy.
EmailAcademy 2.0 je online kurz podnikání na internetu, jehož brány se otevírají jednou za rok. Kurzem prošly už tisíce začínajících podnikatelů. Právě teď můžete nahlédnout do části zdarma, a pokud vás obsah osloví, můžete pokračovat i v placené části…
Nahlédnout do EmailAcademy 2.0
A pro ty ostatní, kteří zatím váhají a tápají, mám (zatím je zdarma) eBook Jak rozjet svůj osobní byznys. Když si ho přečtete, budete toho vědět o podnikání na internetu víc než 95 procent lidí.
Podnikání je dlouhá cesta.
Uvádí se, že aby se člověk stal špičkou ve svém oboru (expertem), zabere to cca 10 tisíc hodin, což většinou představuje několik let. Pokud se svému koníčku věnujete už několik let a cítíte, že je to opravdu to, co vás naplňuje, je možné, že podnikání je cesta právě pro vás…
Pokud jsou vaše touhy zatím nejasné a ještě nevíte, v jaké oblasti byste mohli podnikat, případně si nevěříte, zvu vás do online tréninku Objevte své životní poslání.
Ať se vám daří 🙂
Vítek Šťastný Paroulek
Dobrý den, moc díky za takový článek. Jsem jedna z těch, co by ráda podnikala, ale zatím se hledám. Nevím jestli se to dá považovat za koníček, ale moc mě zajímají poslední dobou kryptoměny a čtu si o nich články. Myslíte, že i z takového “koníčku” se dá udělat podnikání?
Dobrý den, to víte, že to jde 🙂
Třeba takový Karel Fillner btctip.cz si z kryptoměn podnikání udělal.
Ovšem chtělo by to vytvořit něco užitečného a prodejného ohledně kryptoměn.
Což může vyžadovat značné úsilí…
Moc díky za odpověď a motivaci 😉