Píšete články tak, aby z nich byli nadšení čtenáři i vyhledávače? Dokážete zaujmout první větou, získat důvěru a z návštěvníka se stane věrný zákazník?
Mnoho lidí se pustilo do svého vlastního byznysu, pořídili si webové stránky, vytvořili e-book, na blog napsali několik článků … a ono se nic moc nestalo.
Návštěvnost jejich stránek, pokud odečteme mladšího bratra a babičku, se dá spočítat na prstech jedné ruky. 0 až 5 unikátních návštěvníků za den.
Je to i váš případ? Pak je tento článek právě pro vás.
Úspěšný článek:
lidé hledají a chtějí si ho přečíst
chutná vyhledávačům
zaujme čtenáře na první pohled
vzbudí důvěru ve vás jako odborníka
má virální potenciál
vyzve k akci
A to vše ve vyvážené kombinaci …
Úspěšný článek lidé hledají a chtějí si ho přečíst
Váš článek by měl být napsaný jako odpověď na otázku (klíčové slovo) kterou zadá návštěvník do vyhledávacího políčka Google nebo Seznam.
Zapojte intuici a zamyslete se nad tím, na jakou otázku anebo dotaz odpovídá váš článek. Je pravděpodobné, že někdo takový dotaz zadá do vyhledávače?
Pište o tom, co lidi zajímá a co hledají!
(Můžete na to jít i vědecky a zjistit, co lidé hledají ve vyhledávačích. Dá se použít našeptávač, související vyhledávací dotazy, Plánovač klíčových slov Google AdWords https://adwords.google.com/ nebo nástroj Návrh klíčových slov Seznam SKLIK https://www.sklik.cz/navrh-klicovych-slov)
Úspěšný článek chutná vyhledávačům
Vyhledávače (Google, Seznam) usilují o to, aby čtenářům přinášely co nejkvalitnější obsah. Vyhodnocují desítky parametrů stránky a snaží se zjistit, která stránka nejlépe odpovídá vyhledávanému dotazu. Touto problematikou se zabývá optimalizace pro vyhledávače (SEO). Uvedu pouze několik málo věcí, které považuji za nejdůležitější. Není to návod na SEO, ale návod, jak se vyhnout největším chybám v SEO.
Vyhledávače dávají velkou váhu titulku článku a hlavnímu nadpisu. Titulek a hlavní nadpis by měl obsahovat klíčová slova. Stejně tak text článku 🙂
Uživatel vidí titulek (na obrázku červeně orámovaný) ve výsledku vyhledávání “kočka ve městě” a rozhoduje se, jestli na něj klikne nebo ne.
Uživatel ve výsledku vyhledávání vidí také takzvaný “description” (na obrázku zeleně orámovaný) a podle něj se rovněž rozhoduje, jestli na článek klikne.
Pokud to váš redakční systém umožňuje, vyplňte description. WordPress + plugin All in One SEO Pack to umí.
Pište titulky (a description) tak, aby na ně lidi klikali.
Úspěšný článek zaujme čtenáře na první pohled
Sláva, uživatel klikl na titulek, dostal se na vaše stránky … a vy máte přibližně pět vteřin na to, abyste ho zaujali …
Proto jděte rovnou k věci a naservírujte uživateli přesně to, proč na vaše stránky přišel z vyhledávače.
Hned po nadpisu vybalte to nejdůležitější. Máte na to už jen čtyři vteřiny.
“Píšete články tak, aby z nich byli nadšení čtenáři i vyhledávače? Dokážete zaujmout první větou, získat důvěru a z návštěvníka se stane věrný zákazník?“
Těmito slovy jsem se pokusil získat já vás. Šel jsem rovnou na věc a slíbil jsem hodnotný obsah, který vám pomůže získat návštěvníky a zákazníky.
(Šup s tímto odstavcem do description, Google bude chrochtat blahem.)
Úspěšný článek vzbudí důvěru ve vás jako odborníka
Návštěvník se chce dozvědět, jak napsat úspěšný článek. Je čas, předat mu hodnotný obsah a ukázat, že jste odborník. Tahle část je vyloženě na vás. Napište to srozumitelně. Kecy si nechte pro babičku. Pište hezky česky a pusťte si ve Wordu kontrolu pravopisu a gramatiky, ať se zbytečně neztrapníte.
Úspěšný článek má virální potenciál
Virálním potenciálem myslím schopnost článku zaujmout čtenáře natolik, že dobrovolně zmáčkne tlačítko pro sdílení a pošle tak článek do světa svých přátel na Facebooku.
(Ehm, jaksi … doufám, že tlačítko pro sdílení na stránkách máte. Pokud ne, doporučuji si přečíst e-book Jak rozjet svůj osobní byznys, kde se dozvíte, jak si udělat stránky, které váš byznys podporují.)
Virální potenciál mají články pozitivní, autentické (ale pozor na zbytečné řeči o sobě), krátké, vtipné, s obrázky, obrázky samotné a videa.
Virální potenciál nemají články dlouhé, rozvláčné, nudné, negativistické, napěchované partnerskými odkazy.
Úspěšný článek vyzve k akci
Čtenář právě dočetl článek a za chvíli se probere ze slastného opojení, jak jste uhodil(a) hřebík na hlavičku a jaký jste odborník.
Co má udělat pak?
Dojít si na záchod? Uvařit si kafe? Přečíst si další článek? Kliknout na reklamu? Sdílet váš článek? Něco si od vás koupit?
Nenechte čtenáře moc přemýšlet a poraďte mu, co má udělat.
Já vás na závěr poprosím, abyste článek sdíleli. Když článek budete sdílet, lidé se o mě dozvědí. Já budu mít dost zákazníků, dost peněz a dost času, abych pro vás mohl napsat další článek … zatímco se budu válet u moře.
A to vše ve vyvážené kombinaci
Ano, všeho s mírou. Můžete zaujmout šokujícím titulkem. Pokud však nedodáte stejně šokující obsah, návštěvník uteče někam jinam.
Úspěch na internetu není o co největší návštěvnosti, ale o “relevantní” návštěvnosti. O návštěvnících, které zajímá nejen titulek, ale i obsah. O návštěvnících, ze kterých se stanou zákazníci a něco si koupí.
“Obsah je král”, řekl Bill Gates.
A obsah to jste vy, vaše znalosti, zkušenosti a bohatství vaší duše. Tak se račte projevit a ukázat světu, co ve vás je 🙂
Mám pro vás ještě dva tipy, jak napsat líbivý článek:
Používejte obrázky. Když už jste věnovali několik hodin napsání článku, věnujte několik korun nebo desetikorun na zakoupení obrázku ve fotobankách. Obrázek článek oživí a čtenáři se na vašich stránkách bude líbit …
Tento obrázek mne na fotobance stál cca 5 Kč. Daleko víc zlata můžete objevit ve své duši a nabídnout světu …
Pište přehledně, krátké odstavce, zdůrazňujte podstatné. Lidé nečtou, ale skenují …
—
Na závěr krátké praktické shrnutí. Vždy, když napíšete článek, projděte si alespoň těchto několik bodů:
Má váš článek titulek, který budou lidé hledat a klikat na něj?
Zaujali jste prvním odstavcem a dali ho do description?
Je obsah hodnotný?
Vyzvali jste k akci?
Přeji vám, abyste ze sebe vydolovali to nejlepší, co ve vás je (obrazně zlato), napsali o tom světu a získali návštěvníky a zákazníky …
Pokud pro vás byl článek užitečný a chcete mi to nějak oplatit, tak prosím klikněte na tlačítko a sdílejte …